Previous Next
Vladimír Svatoň (19. července 1931 — 26. prosince 2018) a jeho kontury kulturního vědomí TOMÁŠ GLANC Výjimečnost a přednosti Svatoňova díla na poli literární vědou jsou patrné víceméně na první pohled. Byl to...
Marshallův plán pro literaturu DAGMAR VOBECKÁ „Intelektuálové na Východě rozuměli intelektuálům na Západě, protože četli stejné knihy,“ napsal ve svém...
Mezi folkloristikou a dějinami literatury DALIBOR TUREČEK Monografie Pavla Šidáka je založena tematologicky a pohybuje se na rozhraní literární historie a slovesné...

V úterý 16. ledna 2017 v 17 hod. prosloví Jaroslav Švelch v přednáškovém sále ÚČL AV ČR (Na Florenci 3/1420, Praha 1) v rámci cyklu Literárněvědného fóra přednášku Osmibitový samizdat: Československé „textovky“ jako amatérská elektronická literatura.

I přes omezenou dostupnost domácích počítačů se v normalizačním Československu rozvinula aktivní amatérská scéna, která kromě jiných programů vytvářela mimo jiné i počítačové hry. Ty se šířily prostřednictvím efektivní „výměnné sítě“, v níž jednotliví uživatelé kopírovali software na audiokazety svým přátelům a kolegům, často v rámci počítačových klubů Svazarmu či SSM. Pod záštitou socialistických organizací tak bujelo zcela neregulované médium. Místní herní tvůrci – zpravidla studenti středních a vysokých škol – zpočátku kopírovali tvorbu zahraničích programátorů, vzápětí se však začali orientovat na „textovky“, narativní hry inspirované anglo-americkým žánrem „text adventure.“ Kromě žánrových příběhů se pak v těchto hrách objevovaly i silně autobiografické prvky. Jejich autoři psali o sobě samých, o svých školách či počítačových klubech, a dokonce i o politických událostech, včetně demonstrací v srpnu 1988, během Palachova týdne a 17. listopadu 1989. Textovky se tak staly všestranným vyjadřovacím prostředkem a svébytnou odrůdou elektronické literatury. 

Přednáška vychází z výzkumu pro knihu Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games, kterou vydá v roce 2018 MIT Press. 

POZVÁNKA