Previous Next
Vladimír Svatoň (19. července 1931 — 26. prosince 2018) a jeho kontury kulturního vědomí TOMÁŠ GLANC Výjimečnost a přednosti Svatoňova díla na poli literární vědou jsou patrné víceméně na první pohled. Byl to...
Marshallův plán pro literaturu DAGMAR VOBECKÁ „Intelektuálové na Východě rozuměli intelektuálům na Západě, protože četli stejné knihy,“ napsal ve svém...
Mezi folkloristikou a dějinami literatury DALIBOR TUREČEK Monografie Pavla Šidáka je založena tematologicky a pohybuje se na rozhraní literární historie a slovesné...

Sborník Literární archiv PNP č. 44 nabízí nové pohledy na práci s uměleckým textem. Jednotlivé studie zde uveřejněné sledují autorské postupy od prvotního nápadu přes sběr materiálu až po samotný proces psaní.

LA Autor a jeho archivV centru zájmu je fáze příprav a zrodu uměleckého textu. První část sborníku obsahuje sedm statí. Například příspěvek Michaela Wögebauera, nazvaný "Možná Ovid jen básnil. Avšak já prozaik mluvím pravdu" se věnuje analýze zápisků pražského estetika Augusta Gottlieba Meißnera, Karel Kolařík se ve své studii zabývá osobním archivem Jiřího Karáska ze Lvovic a komentuje jeho příležitostné básně vepsané do knih a na novinové výstřižky. Ve druhé části sborníku jsou zveřejněny čtyři studie, které zazněly na textologickém kolokviu, který uspořádal Památník národního písemnictví spolu s Ústavem pro českou literaturu AV ČR v roce 2011. Najdeme zde text jako "Varianty Gellnerovy komedie Přístav manželství jako rozcestník jeho tvorby" od Lucie Peisertové nebo práci Marka Přibil "Milenku jsem neměl žádnou. K jednomu specifickému případu variantnosti v Máchově díle", která se věnuje K. H. Máchovi.
Sborník je určen nejen literárním vědcům a historikům, ale všem zájemcům o danou tematiku.