Previous Next
Jaký Pondělíček, takový Kundera PETR ŠÁMAL Milan Kundera to nemá snadné. Život spisovatele, který opakovaně zdůrazňuje, že podstatné je dílo, nikoli osoba...
Kritické po(c)hyby KLÁRA SOUKUPOVÁ Publikace Kritika v pohybu Marka Lolloka vychází ze stejnojmenné dizertační práce, kterou autor v roce...
Kniha tovaryšská… a hned už syntéza JIŘÍ TRÁVNÍČEK  Původní, italské vydání této nevelké publikace má vročení 1950 (podruhé vyšla po autorově smrti v roce...
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 

Badatelské zaměření

Česká próza a drama po roce 1945; dramatizace literárních děl; naratologie a sémantika fikčních světů; teorie intermediality; současní autoři Moravy a Slezska.

Studium a stáže

19972005 PdF OU, obor Český jazyk a literatura  základy společenských věd (diplomová práce Adaptace literárního díla ve výuce literatury na 2. stupni škol); 20072008 zahraniční stáž: School of Modern Languages & Cultures (Slavonic Studies) University of Glasgow; 20092011 JAMU, bakalářské studium oboru Divadelní dramaturgie (bakalářská práce Dva texty dramatu také ve vybraných inscenacích režiséra Jana Mikuláška); 20052012 FF MU, Ústav české literatury a knihovnictví, doktorské studium (disertační práce Nárys teorie dramatizací literárních děl).

Zaměstnání

20052012 FF MU, interní doktorand Ústavu české literatury a knihovnictví; od r. 2009 FF MU, externí vyučující na Ústavu české literatury a knihovnictví; od 2011 ÚČL AV ČR, doktorand, resp. postdoktorand v Oddělení pro výzkum 20. století a literatury současné. Od r. 2017 vedoucí Týmu pro výzkum moderního českého divadla.

Výběrová bibliografie

Studie:

  • Historická poetika českého dramatu jako prostředek pro výzkum narativní kultury (?). In: Merenus, A. – Mikulová, I. – Šotkovská, J., Text a divadlo. Praha, Academia 2019, s. 165-175.
  • Ào ěr dé rì hè·dá niè kè. “Wǒmen zǒng shì xuǎnzé cuòwù de yībiān”. [Oldřich Daněk. “We always pick the wrong side”.] Stefanova, Kalina: Huàn biàn. Dōng'ōu dāngdài xìjù xuǎn. Shànghǎi: Zhōngguó xìjù chūbǎn shè 2019, s. 131-143. s J. Šotkovskou.
  • Vystěhovalci aneb Hledání ducha národa v dramatu Lva Blatného. In: Kubíček, T. – Wiendl, J., ‘Vykoupeni z mlh a chaosu...’ : brněnský expresionismus v poli meziválečné literatury. Brno, Moravská zemská knihovna 2017, s. 274-291.
  • Majitelé klíčů. Theatralia 2017, s. 22-28.
  • Výborné divadlo jako hezký film aneb Archeologie filmových Hrátek s čertem. Iluminace 28(2), 2016, s. 77-103.
  • „Kterak čeští Honzové vyzráli na nacistické peklo aneb Jinotajná zobrazení války v českém dramatu čtyřicátých let“. In: L. Jungmannová (ed.): Performativita válek a konfliktů. Praha: Akropolis, 2016, s. 134–141.
  • „Divadelní anabáze Haškových Osudů aneb Každá doba si žádá svého Švejka“. In: F. A. Podhajský (ed.): Fikce Jaroslava Haška. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2016, s. 225–272.
  • Literární žánr fantastické literatury aneb „žánrologie“. Dostupné na: http://www.phil.muni.cz/clit/fantasticka_literatura/prezentace.pdf [přístup 14. 1. 2011].
  • Několik literárněteoretických poznámek k novele a dramatu Dům U tonoucí hvězdy. In: J. Kudrnáč  L. Nováková  Z. Urválková  M. Fránek  M. Novotná  T. Riedlbauchová (eds.): Julius Zeyer, lumírovský básník v duchovním dění Evropy. Brno: Host, 2009, s. 175187.
  • Divadlo a performance aneb Od divadelní sémiotiky k performančním studiím. In: O. Sládek (ed.): Performance/performativita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 149170.
  • Příběh (a) dramatizace. In: S. Fedrová  A. Jedličková (eds.): Podoby a funkce příběhu. Pokus o interdisciplinární debatu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2011, s. 2032. Dostupné na: http://www.ucl.cas.cz/slk/data//2010/sbornik/sbornik.pdf.
  • Nové hranice vyprávění aneb Vypráví drama příběhy? In: S. Fedrová  A. Jedličková (eds.): Intermediální poetika příběhu. Praha: Akropolis, 2011, s. 141165.
  • Dva texty dramatu a projektovaný inscenátor. Divadelní revue 23, 2012, č. 3, s. 5469.
  • Mnoho povyku pro Heterocosmica aneb Několik poznámek k fikčním světům divadelních inscenací. In: B. Fořt (ed.) Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2012, s. 175200.
  • Geneze a vývojové proměny české dramatizační praxe ve 20. a 21. století pohledem konceptu tří os“. Bohemica litteraria 16, 2013, č. 2, s. 113133.
  • Jak vypráví drama aneb O generativním a inscenačním vypravěči, zcizovaném vyprávění, voice-overu a dalších vyprávěcích strategiích dramatuTheatralia 17, 2014, č. 1, s. 301314.

Účast v týmových pracích:

 

PŘEHLED ODBORNÉ ČINNOSTI