Previous Next
Jaký Pondělíček, takový Kundera PETR ŠÁMAL Milan Kundera to nemá snadné. Život spisovatele, který opakovaně zdůrazňuje, že podstatné je dílo, nikoli osoba...
Kritické po(c)hyby KLÁRA SOUKUPOVÁ Publikace Kritika v pohybu Marka Lolloka vychází ze stejnojmenné dizertační práce, kterou autor v roce...
Kniha tovaryšská… a hned už syntéza JIŘÍ TRÁVNÍČEK  Původní, italské vydání této nevelké publikace má vročení 1950 (podruhé vyšla po autorově smrti v...

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Badatelské zaměření

Česká literatura 2. poloviny 20. století; vězeňská literatura; samizdat; underground; trauma; kulturní paměť.

Studium a stáže

2003–2009 FF MU, obor Český jazyk a literatura, bakalářské a magisterské studium; od 2009 FF MU, obor Česká literatura na Ústavu české literatury a knihovnictví, doktorské studium.

Zaměstnání

2010–2011 knihovnice v Ústřední knihovně FF MU; 2012-2018 členka Oddělení literární lexikografie ÚČL AV ČR, od 2018 členka Oddělení teorie ÚČL AV ČR.

Výběrová bibliografie

 Studie:

  • The “Old” Samizdat Is Dead, Long Live the “New” Samizdat! The Liberated Samizdat Club in the PostCommunist Czechoslovak Book Market. Forum Historiae 14(2), 2020, s. 104-125.
  • O literatuře na cigaretových papírcích a průklepovém papíře. Historie československého samizdatu na příkladu života a díla Karla Pecky. Securitas imperii 34(1), 2019, s. 278-316.
  • „Úvodem. Kapitola VI. Právní rámce vydavatelské činnosti, represe a obrana proti ní.“ In: Přibáň, Michal (ed.): Český literární samizdat. 1949–1989. Edice, časopisy, sborníky. Praha: Academia – Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018, s. 67–75.
  •  „»Literární úkol, jak něco napsat, i když člověk vlastně nic napsat nemůže.« Cenzura korespondence politických vězňů v období tzv. normalizace.“ In: Securitas Imperii, 2018, č. 33 (2), s. 80–103.
  • „»Poslední Šlépěje« Jakuba Demla aneb Jakub Deml samizdatový.“ In: Iwashita, Daniela (ed.): Cožpak to jsem chtěl, aby mne zařadili do literatury? Jakub Deml a literární tradice. Praha 2018, s. 56–93.
  • „Co (ne)víme o samizdatu? Několik poznámek k projektu Encyklopedie českého literárního samizdatu.“ In: Štogr, Josef, Štogrová, Jarmila. (eds.): Historie nejen literární, Plzeň 2017, s. 82–97. Dostupné též z: http://bibber.cz/pdf/loucova-samizdat.pdf.
  • „Mikrokosmos samizdatového Táborska.“ In: Česká literatura 2016, č. 6, s. 848–866.
  • „Darntonův model komunikační sítě a výzkum samizdatu.“ In: Česká literatura 2016, č. 6, s. 867–869 .
  • „Knihovny v podzemí. O knižní kultuře v nesvobodě“. In: Marginalia historica 2014, č. 2, s. 13–43.
  • „Cenzura vězeňské korespondence v Československu v letech 1948–1955“. In: Cenzura v literatuře a umění ve střední Evropě. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014, s. 186–204.
  • „K samizdatové edici Kvart“. 2013. Dostupné z: http://www.csds.cz/cs/g6/2947-DS.html.
  •  „Vězeňský samizdat jako neznámý fenomén v dějinách československé nezávislé kultury let 1948–1989“. Souvislosti 2013, č. 3, s. 194–208.
  • „The Bulwark against Trauma. Poetry as a Means of Survival in Totalitarian Prisons“. Bohemica litteraria 16, 2013, č. 2, s. 21–45. 
  • „Czechoslovak Prisoner Samizdat in 1948–1989“. eSamizdat, 2010–2011, VIII, s. 247–259.
  • „A tohle bolest je…“ In: Přadénko z drátů. Praha 2010, nečísl. 
  • „Vězeňská poezie: dokument a svědectví“. In: Českoslovenští političtí vězni: Životní příběhy. Praha 2009, s. 63–77.

Účast v týmových pracích:

  • COST Action CA16213 NEP4DISSENT: New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent (2017–2021) (http://www.cost.eu/COST_Actions/ca/CA16213http://nep4dissent.eu/)
  • INTER-COST: Média kulturní opozice v Československu (2018–2021)
  • Přibáň, Michal (ed.): Český literární samizdat. 1949–1989. Edice, časopisy, sborníky. Praha: Academia – Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2018.
  • Přibáň, Michal a kol.: Česká literární nakladatelství 1949–1989. Praha 2014.
  • Slovník české literatury po roce 1945 on-line. (www.slovnikceskeliteratury.cz

PŘEHLED ODBORNÉ ČINNOSTI