Previous Next
Posthistorie stržená dějinami VÁCLAV SMYČKA Studium paměti se etablovalo společně s dalšími „obraty“ kulturních věd v závěru minulého století, tedy v...
Pokus o teorii psaní   JOSEF HRDLIČKA V knize Událost psaní se Petr Komenda pokusil zapojit rukopisné prameny do interpretace díla...
Česká knižnice pro školy ROBERT KOLÁR Na sklonku loňského roku vyšel pilotní svazek nové edice pojmenované Seminář České knižnice, kterou vydává...

Jak to odpovídá povaze vlastního předmětu bádání i charakteru literární vědy, ÚČL se řadou svých aktivit i publikací obrací nejen k vědeckým pracovníkům, ale v nemenší míře i k širší kulturní veřejnosti, kolegům z jiných humanitních a společenskovědních oborů, studentům, učitelům a pracovníkům paměťových institucí. Prostřednictvím internetových slovníků, knihoven a databází nabízí této širší veřejnosti relevantní informace o literárních osobnostech, jejich tvorbě a ohlasu jejich děl. Referenční publikace, podávající přehled o současné literatuře a literární teorii, o dějinách různých žánrů, období či oblastí literární kultury, vydává ÚČL pro tyto okruhy zájemců také v knižní formě. K studentům bohemistiky a dalších filologických oborů, k výzkumným a pedagogickým pracovníkům i kritikům a kulturním publicistům se obrací přednáškové cykly Literárněvědného fóra. Jednou ročně, na přelomu listopadu a prosince, se v jejich rámci koná veřejná diskuse o literárních událostech uplynulého roku, nazvaná První bilance a organizovaná ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava (tištěný výstup publikuje formou kulatého stolu časopis Host, audiozáznam vysílá stanice Vltava). Videozáznamy z přednášek a debat Literárněvědného fóra a z dalších veřejných akcí ÚČL naleznete v našem videoarchivu. S podporou z programu Akademie věd ČR, určeného na rozvoj spolupráce mezi ústavy AV ČR a krajskými či regionálními institucemi a organizacemi, pořádá ÚČL vzdělávací a popularizační akce v různých regionech České republiky.

Pedagogické úsilí ÚČL směřuje sice především do oblasti terciárního vzdělávání a postgraduálního studia, jak o tom svědčí například každoročně pořádaná Studentská literárěvědná konference, ústav se však jako instituce i prostřednictvím jednotlivých pracovníků zapojuje také do spolupráce se školami nižších stupňů. Expertizy ÚČL využívá CERMAT, sám ústav ve spolupráci s dalšími pracovišti Akademie věd organizuje postgraduální kurz pro učitele a zajišťuje prezentace a přednášky pro studenty všech typů škol.